Start pro podnikání a franchising
Start pro podnikání a franchising

Čeština (Česká republika)English (United Kingdom)

Než do toho půjdete

There are no translations available.

franchisingNa český trh vstupuje řada již zavedených zahraničních franchisingových konceptů a rovněž mnoho českých podnikatelů buduje své vlastní nové a ryze české franchisingové koncepty.

Franchisingové podnikání se uplatní zejména v oblasti obchodu, služeb a gastronomie. Výhodou pro franchisora je poměrně rychlé obsazení trhu, možnost rozložení investic na jednotlivé franchisanty při budování sítě a větší motivace franchisantů než vlastních zaměstnanců.

Pro franchisanty je pak jejich podnikatelský start s již zavedeným konceptem jednodušší a umožňuje jim výrazně snížit rizika podnikání, neboť koncept je již vyzkoušený a franchisant s podporou franchisora vynaloží menší náklady než kdyby začínal sám.

Současně však nelze opomenout rizika, která sebou tento typ podnikání přináší. Franchisor musí do vybudování svého konceptu na počátku vložit nemalé investice a úsilí a nelze vyloučit, že některý z franchisantů bude mít snahu se po určité době osamostatnit a franchisorovi konkurovat.

Franchisor propůjčuje své dobré jméno a pověst a je tedy třeba pečlivě franchisanty vybírat, neboť jeden špatně vybraný může poškodit dobré jméno celého řetězce. Na druhé straně se franchisant musí podřídit pokynům a kontrole franchisora, je závislý na jeho úspěchu či neúspěchu a jeho odchod ze systému není vždy jednoduchý.

Specifická právní úprava franchisingu v ČR stejně jako v řadě dalších evropských zemích chybí. Nenajdeme ani žádná ustanovení českého právního řádu, která by rozvoji franchisingu bránila či jej nějakým způsobem omezovala.

Martina Zímová a Barbara Kusak
Autorky působí v advokátní kanceláři NÖRR STIEFENHOFER LUTZ